دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 1 ماه و 5 روز سن داره

رویای کودکی

نحوه رشد کودک 4ساله

1392/8/3 10:03
نویسنده : مامان وانیا
430 بازدید
اشتراک گذاری

نحوه رشد:
بچه های ۴ ساله می توانند خیلی شیطنت داشته و غیرقابل کنترل باشند. بچه های ۴ ساله تخیل خوبی دارند و به دایناسوراها، اژدها و قهرمانان علاقه دارند و اغلب در تخیلشان خشونت هست. کودکان در این سن احساسات سفت و سختی دارند یعنی یا چیزی را خیلی دوست دارند یا از چیزی متنفرند. کودکان ۴ ساله می توانند ادا در بیاورند، شعرهای خنده دار بخوانند و در کل سرگرم کننده باشند.

نحوه یادگیری:
بازی های خیلی خیالی در این سن مهم است زیرا به آنها کمک می کند که در مورد احساسات و دنیا بیاموزند. کنجکاوی و تخیل طبیعی کودکتان را تشویق کنید این کار باعث می شود که به یادگیری علاقه مند شوند. کودکان چهار ساله به یادگیری اعداد  حروف علاقه مندند. انرژی آن ها بیشتر از آن است که بتوانند طولانی مدت بنشینند. وقتی خوب یاد میگیرند که فعال باشند.


میزان رشد کودک از لحاظ هوش زبانی، فضایی، منطقی/ریاضی، حرکتی بدن، موسیقی، اجتماعی و فردی نیز به شرح زیر است:

۱.هوش زبانی
- میزان پیشرفت:
بچه های ۴ ساله کم کم قدرت زبان را یاد می گیرند و در این سن کم کم حرف های زشت و ناسزا را امتحان می کنند. وقتی که حرف زشتی زدند ناراحت نشوید چون ممکن است شرایط را بدتر کند فقط بگویید؛ "من دوست ندارم این کلمه را بشنوم".
بچه ها ۴ ساله دوست دارند با زبان بازی کنند و کلمات بامزه بسازند. کودکان دوست دارند در این سن کلمات جدید بسازند یا تن صدایشان را تغییر دهند مثلا بلند حرف بزنند یا درگوشی صحبت کنند. کودکان در این سن همچنان زیاد می پرسند چرا. پاسخ دادن به آن ها کمک می کند که بیاموزند. "من نمی دونم. بیا جوابش و پیدا کنیم" درس خوبی است و کتابخانه هم مکان مناسبی برای یافتن پاسخ سوالات است.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بازی هایی انجام دهید که مجوعه لغات ودرک کودکتان را بالا ببرد. مثلا ۶ تا ۸ تصویر  متفاوت را روی یک مقوا بچسبانید سپس کارت های کوچکی درست کنید و هر یک از این تصاویر را روی آن کارت ها بچسبانید. یکی از کارت ها را به فرزندتان نشان دهید از اون بپرسید این چیست سپس از اون بخواهید همتایش را روی مقوای بزرگ پیدا کند.

۲.هوش فضایی
- میزان پیشرفت :
کودکان ۴ ساله موقع خانه سازی واقعا از تخیلشان استفاده می کنند. این بازی به آن ها کمک می کند تا شکل، اندازه، تعداد، تعادل و مشابه و متفاوت را یاد بگیرند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بلوک های خانه سازی را بین خودتان و فرزندتان تقسیم کنید به گونه ای که هر دو به یک تعداد داشته باشید. سپس نوبتی شروع به خانه سازی کنید و در حین بازی در مورد تفاوت و تشابه بلوک هایتان صحبت کنید.مثلا بلوک مثلتی سه ضلع دارد و بلوک مربعی چهار ضلع دارد.

۳.هوش منطقی/ریاضی
- میزان پیشرفت :
بچه های چهار ساله می خواهند بدانند "چرا؟" آن ها دوست دارند بدانند چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. آنها دوست دارند بدانند که هر چیزی چگونه کار می کند. بچه ها در این سن نیاز دارند که چیزهای مختلف را ببینند و لمس کنندتا درکشان کنند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
فعالیت های علمی ساده برای این سن مناسب است. از کودکتان بخواهید کمی جوش شیرین در یک ظرف گود بریزد سپس شما کمی سرکه با قطره چکان به آن اضافه کنید. چه اتفاقی می افتد؟ حباب هایی که ایجاد می شوند گاز دی اکسید کربنی هستند که با این کار ایجاد شده اند

۴.هوش حرکتی بدن
- میزان پیشرفت :
کودکان ۴ ساله سریع می دوند، می پرند، لی لی می کنند. در این سن خیلی از آدم ها برجسب "بیش فعالی" می خورند. کودکان ۴ ساله دراستفاده از عضلات دستشان بهتر عمل می کنند. می توانند یاد بگیرند که دکمه لباس، زیپ یا بند کفششان را ببندند. با قیچی ببرند و با پارچ آب بریزند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
کودکان ۴ ساله بیشتر به بازی  و فضاهای بیرون از خانه نیاز دارند
بازي در يك پارك بازي كه فضايي جنگلي و جا براي دويدن داشته باشد مهم است. بچه ها مي‌توانند در چنين پارك هايي هر روز سه چرخه سواي كنند. وقتي هوا بد است و نمي توانيد بچه ا براي بازي بيرون ببريد مي‌توانيد داخل خانه شروع كنيد به رقص با شال گردن همراه با موزيك. بالش هاي كوچك كيسه اي را راحت مي‌توان گرفت و بازي با آ» ها داخل خانهاز بادكنك امن تر است. نشانه گرفتن اشيا با بالش هاي كيسه اي تفريح خوبي براي بچه ها است.
تكه هاي ني، برشتوك و ماكاروني اشيا خوبي براي ساختن گردنبند هستند. انتهاي يك نخ را با چسب نواري ببنديد تا نخ كردن اشيا راحت شود. ببنيد آيا بچه مي تواند يك الگو را تكرار كند مثلا يك تكه ني يك عدد برشتوك و يك تكه ماكاروني شكلي و بعد دوباره اين كار را تكرار كنند. (به جاي برشتوك بذار پفك لوله اي بهتره )

۵.هوش موسیقی
- میزان پیشرفت :
کودکان چهار ساله دوست دارند که بخوانند و با ابزار موسیقی کار کنند. آنها از رقصیدن و حرکت با موسیقی لذت می برند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
به کودکتان کمک کنید که ابزار موسیقی را درست کند. از یک قوطی فلزی به عنوان طبل استفاده کنید. جعبه خالي دستمال كاغذي كه دسته هاي پلاستيكي برايشان گذاشته ايد مي توانند به شكل يك گيتار اسباب بازي براي بچه در بيايند. و لوبياهاي خشك شده كه داخل بشقاب هاي كاغذي با چشب نواري چشبانده شده اند مي توانند صداي خوبي براي موزيك توليد كند.

۶.هوش اجتماعی
- میزان پیشرفت :
بچه های ۴ ساله باید با سایر کودکان بازی کنند تا اجتماعی بودن را یاد بگیرند. آن ها باید یاد بگیرند که اگر واقعا می خواهند با دوستشان بازی کنند باید اسباب بازی هایشان را با هم شریک شوند. گاهی بچه های ۴ ساله به هم آسیب می رسانند. بیشتر همدیگر را با اسم صدا می زنند.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
بازی با عروسک های خیمه شب بازی ین فرصت را به کودکان میدهد تا ب گونه ای رفتار کنند که در حالت عادی نمی توانند. مثلا می توانند صداهای عجیب غریب از خودشان در بیاورند، گاز بگیرند، بزنند و شعرهای مسخره بخوانند.

۶.هوش فردی
- میزان پیشرفت :
بچه های چهار ساله ممکن است ناامید و افسرده شوند اگر خیلی طولانی نباشد اشکالی ندارد و این راهیست که کودک خود را می شناسد.

- کارهایی که می توانید جهت تقویت آن انجام دهید:
به زمانی که کودکتان می خواهدکاری انجام دهد و نمی تواند و ناامید میشوند دقت کنید آیا دوباره تلاش می کند یا رهایش می کند؟ کمک یا شفار بیش از اندازه اوضاع را بدتر می کند. قبل از کمک کردن به اون فرصت دهید تا خودش برای مشکلش چاره ای بیاندیشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)