دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 1 ماه و 12 روز سن داره

رویای کودکی

روش اموزشی دومن

1393/2/12 15:37
نویسنده : مامان وانیا
948 بازدید
اشتراک گذاری

گلن دومن فیزیوتراپ و پیشگام در زمینه ی رشد مغزی کودکان است. در سال ۱۹۵۵موسسات دستیابی به استعدادهای ذاتی را پایه گذاری کرد موسساتی غیرانتفاعی که برنامه های آموزشی و کتاب هایی را برای افزایش رشد جسمی و ذهنی کودکان سالم و آسیب دیده مغزی تهیه کرده اند.این موسسات با  برنامه های فشرده تحریک ذهنی و جسمی اساساً برای رشد استعدادهای کودکان آسیب دیده مغزی تاسیس شدند. در اوایل سال ۱۹۶۰این موسسات دوره هایی را با هدف ارتقای استعداد کودکان سالم طراحی کردند. روش هایی که در این دوره ها آموزش داده می شدند بر اساس روش های بکارگرفته شده برای کمک به کودکان آسیب دیده مغزی بود. دومن در این زمینه کتاب هایی نیز نوشته است از قبیل:چگونه به کودک خود خواندن بیاموزیم. چگونه به کودک خود ریاضی بیاموزیم. چگونه به کودک خود آموزش دهیم تا از نظرجسمی فوق العاده باشد. دومن در سایت موسسات دستیابی به استعدادهای ذاتی هدف از انتشار این کتاب ها را اینگونه توصیف می کند: هدف این است که به پدران و مادران دانش لازم را برای داشتن کودکان شاد، توانا و با هوش بدهیم و با این کار انسان هایی فوق العاده و دنیایی منطقی و قابل قبول بسازیم.

روش آموزشی گلن دومان

روش های موسسات دستیابی به استعدادهای ذاتی حول این عقاید می چرخد:

۱- همه ی کودکان استعدادهای بالقوهای دارد.

دومن معتقد است هر کودکی که متولد می شود، در زمان تولد، هوش بیشتری نسبت به داوینچی دارد.

۲- تحریک کلید اساسی برای شکوفا کردن استعداد کودکان است.

در گذشته به رشد و پیشرفت مغز به گونهای نگاه می شده که گویی تغییرناپذیر و ثابت است. ما دریافتیم که رشد و پیشرفت مغز یک فرایند پویا است. فرآیندی است که می تواند متوقف شود( زمانی که مغز خیلی شدید آسیب دیده باشد). فرآیندی است که به کندی صورت می گیرد( اگر آسیبی معمولی به مغز وارد شده باشد). اما مهمتر از همه اینکه فرآیندی است که می تواند به سرعت انجام شود.

۳- آموزش را باید از بدو تولد آغاز کرد.

آموزش از بدو تولد در روش دومان

اولین سال زندگی مهم  ترین زمان است. در این زمان مغز به طور انفجاری رشد می کند. مغز با استفاده ای که از آن می شود رشد می کند.

۴- هرچه کودک کوچکتر باشد فرآیند یادگیری آسانتر خواهد بود.

روش آموزشی دومان

 

قبل از ۵ سالگی کودک می تواند مقادیر زیادی اطلاعات را جذب کند. اگر کودک ۴ ساله باشد آسانتر و موثرتر خواهد بود اگر سه ساله باشد خیلی آسانتر و موثرتر می شود و اگر قبل از ۲ سالگی باشد آسانترین و موثرترین زمان خواهد بود.

۵- کودکان بطور طبیعی عاشق یادگیری هستند.

کودکان یادگیری را به خوردن و بازی کردن ترجیح می دهند. در واقع کودکان یادگیری را همان بازی می دانند.

۶- والدین بهترین معلم کودکانشان هستند.

 

والدین بهترین معلم

 

در بدترین زمان از شبانه روز باز هم شما بهترین معلم کودکتان هستید. اگر یک روز متوسط یا بهترین زمان از شبانه روز را با کودکتان سپری کنید،دیگر خیلی فوق العاده خواهید بود زیرا شما کودکتان را از هر کس دیگری بهتر می شناسید.

۷- آموزش و یادگیری هر دو باید لذت بخش باشند.

والدین حق دارند تا شادی را تجربه کنندکه در نتیجه آموزش به نوزادشان کسب می کنند، در مقابل نوزادان نیز باید شادی یادگیری با والدینشان را تجربه کنند.

۸- در آموزش و یادگیری نباید از امتحان کردن استفاده شود.

 

امتحان در روش دومان

یکی از زیبایی های آموزش به یک کودک اینست که فرآیند آموزش یک فرآیند دادن اطلاعات بدون گرفتن بازخورد از آن است.

برنامه های ریاضی و خواندن، طبق روش دومن، بر اساس فلش کارت است. از سه ماهگی درس ها سه بار در روز ارائه می شوند. برنامه ی جسمی شامل یکسری فعالیت ها می باشد که از تشویق نوزادان از زمان تولد برای سینه خیز رفتن گرفته تا پیشرفت در کنترل تعادلشان و آموزش به کودکتان برای افقی عبور کردن از نردبان. همچنین دومن برنامه¬ای برای آموزش موسیقی دارد. این برنامه از تولد شروع می شود، والدین به نوزادشان شناخت موسیقی، ریتم، نت خوانی و گام کامل را آموزش می دهند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)