دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه سن داره

رویای کودکی

9بازی آموزنده برای کودکان

1391/4/25 14:35
نویسنده : مامان وانیا
272 بازدید
اشتراک گذاری

ساخت قطار

  1. نحوه انجام بازی: به چند جعبه مقوایی نیاز دارید که آنقدر بزرگ باشد که بچه‌ها بتوانند در آن‌ها بنشینند. لوازم نقاشی (مثل ماژیک)، چسب و کاغذ نقشه کشی را بیرون قرار دهید و از هر کودک بخواهید جعبه‌اش را به واگن قطار تبدیل کند. بعد از اتمام طراحی دیواره بیرون جعبه با چرخ، پنجره و هر چیز دیگری که به ذهنشان می‌رسد، به آن‌ها کمک کنید که این واگن‌ها را پشت سر هم بچینند و کوکو کنان با آن سفر کنند.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: پشتکار. ساندرا مک لیود هومفری ((Sandra McLeod Humphrey روان‌شناس بالینی و نویسنده کتاب «مباحث داغ، انتخاب‌های خوب: مواجهه با قلدرهای مدرسه، محبوبیت، بحران‌ها و فشار‌ها» (Hot Issues, Cool Choices: Facing Bullies, Peer Pressure, Popularity, and Put-Downs)، می‌گوید: «کودکان با انجام بازی‌هایی که نیاز به کار گروهی دارد، احساس می‌کنند که کار بزرگی انجام داده‌اند. رسیدن به هدفی که دسترسی به آن دشوار است، حس خوبی به آن‌ها می‌دهد.»
  3. نکاتی برای والدین: این جعبه‌ها را نگه دارید. بچه‌ها دوست دارند که باز با هم بازی کنند و و بار‌ها و بار‌ها قطارشان را برانند.

 

بازی دور یا نزدیک


  1. نحوه انجام بازی: یکی از بچه‌ها را انتخاب کنید که نقش یابنده شی را داشته باشد. او را از اتاق بیرون کنید تا بقیه بچه‌ها شیئی را (مثلا یک توپ قرمز) در جایی از اتاق پنهان کنند. از یابنده بخواهید که به اتاق بازگردد و توپ را پیدا کند و در این حین سایر بچه‌ها او را با صدای بلند راهنمایی می‌کنند: «داری نزدیک می‌شی». یا «داری دور می‌شی»، تا او شیئ را پیداکند. هریک از بچه‌ها باید به نوبت نقش یابنده را داشته باشند.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: همکاری. هدف این بازی این است که بچه‌ها سایر بازیکن‌ها را تشویق کنند نه اینکه علیه هم رقابت کنند، بنابراین کودکان در این بازی یاد می‌گیرند که در محیطی جالب و تفریحی به هم‌دیگر کمک کنند.
  3. نکاتی برای والدین: از بچه‌ها بخواهید که با توجه به نزدیک شدن یا دور شدن یابنده از شیئ، صدایشان را کم یا زیاد کنند.

رنگارنگه به چه رنگه

  1. نحوه انجام بازی: به نوبت اشیائی را در اطراف‌تان بیابید و آن را توصیف کنید: «رنگا رنگه!»...«به چه رنگه؟»...«به رنگه سبز»... بازیکنان دیگر باید سعی کنند آن شیئی را حدس بزنند. برای مثال: «درخت» یا «پیراهن بابا» و... هر کسی که درست حدس بزند، نوبت او خواهد بود.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: صبر. دکتر بروبا (Broba) می‌گوید: «به طور کلی صبر یعنی انتظار». اگر هنگامی که نوبت سایر بازیکن‌ها است، کودک مودبانه گوش دهد، این رفتار را به خانه نیز می‌آورد.
  3. نکاتی برای والدین: در شرایطی که احتمال دارد بچه‌ها خسته شوند و حوصله‌شان سر برود، مانند پرواز‌های هوایی طولانی‌مدت، انجام این بازی بسیار مفید واقع می‌شود.

بازی جفت کردن و پرتاب جوراب


  1. نحوه انجام بازی: وقتی لباس‌ها را از ماشین لباس‌شویی بیرون می‌آورید، همه جوراب‌ها را کنار بگذارید. آن‌ها را روی زمین تلنبار کنید و از کودک‌تان بخواهید که لنگه هرکدام از جوراب‌ها را پیدا کند. همین که جوراب‌ها را جفت کرد، به او نشان دهید که چگونه می‌تواند یک جفت جوراب را به شکل توپ در آورد. بعد چند جعبه کفش را که نام هریک از اعضای خانواده را روی آن نوشته‌اید، چند قدم آن‌طرف‌تر بچینید تا جوراب‌های هریک از آن‌ها را در جعبه مخصوص آن پرت کند.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: مسئولیت‌پذیری. دکتر سورنسون می‌گوید: «شرکت کردن کودکان در کارهای خانه به آن‌ها می‌آموزد که هر یک از اعضای خانواده باید کاری انجام دهد. وقتی کارهای خانه را به بازی و تفریح تبدیل می‌کنید، این مفهوم را به او القا می‌کنید که حتی کوچک‌ترین اعضای خانواده نیز می‌توانند در کارهای خانه کمک کنند.»
  3. نکاتی برای والدین: بعد از این‌که لباس‌ها را جمع کردید به کودک‌تان بگوید که کمک بزرگی به شما کرده است_شاید دفعه بعد تمایل داشته باشد در تا کردن ملحفه‌ها هم کمک‌تان کند!

بادکنک زنی


  1. نحوه انجام بازی: این بازی را در فضای باز انجام دهید تا کودکان‌تان به مبلمان خانه برنخورند. به هریک از کودکان ۲ بادکنک بدهید (این بازی را با کودکان زیر ۳ سال انجام ندهید، زیرا بادکنک خطر خفگی را به همراه دارد). با «برو» گفتن شما آن‌ها باید یک گروه شوند و سعی کنند بادکنک‌ها را به مدت معینی در هوا نگه دارند (از ۳۰ ثانیه شروع کنید). همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که بادکنک‌ها را با اعضایی مانند بینی یا انگشت کوچکشان پرت کنند تا بازی بامزه و خنده‌دار شود.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: درک کارگروهی. کودکان‌تان به ارزش کار گروهی در رسیدن به هدف مشترکشان پی خواهند برد. دفعه بعد که از آن‌ها خواستید اتاق‌شان را تمیز کنند یا میز را بچینند، این درس را به آن‌ها یادآوری کنید.

بازی همزمان

 


  1. نحوه انجام بازی:  به چیزهایی که همزمان می‌توانید انجام دهید (مانند دست زدن و آواز خواندن) و چیزهایی که نمی‌توانید همزمان انجام دهید (مانند ایستادن و نشستن)، بیاندیشید و هر یک را نمایش دهید. راحت باشید و کار‌های خنده‌داری انجام دهید؛ برای مثال سعی کنید که با خشم همزمان هم بنشینید و هم بایستید. سپس اجازه بدهید کودکان‌تان پیشنهاد بدهند (من نمی‌توانم بینی‌ام را بگیرم و و هم زمان با بینی نفس بکشم اما می‌توانم به بینی‌ام دست بزنم و همزمان بخندم.). این کار را به نوبت انجام دهید تا هریک از بازیکن‌ها حداقل ۵ کاری را که می‌توانند و نمی‌توانند انجام دهند، بگویند.
  2. این بازی چه چیزی به کودکان می آموزد: وسط حرف دیگران پریدن کار بی ادبانه‌ای است.
  3. نحوه تاثیر گذاری آن: بچه‌ها به سختی می‌توانند بپذیرند که همیشه نمی‌توانند همان لحظه که می‌خواهند، توجه شما را‌‌ جلب کنند. این بازی به آن‌ها کمک می‌کند وقتی که با تلفن صحبت می‌کنید یا شام درست می‌کنید، صبور‌تر باشند – و احتمال اینکه حرف‌‌های‌تان را قطع کنند، کم‌تر می‌شود.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)