دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 1 ماه و 15 روز سن داره

رویای کودکی

معرفی کتاب مناسب برای سن ما

1390/5/25 9:37
نویسنده : مامان وانیا
362 بازدید
اشتراک گذاری

اگر چند کودک خردسال مهدکودکی را از چند شهر ایران دور هم جمع کنید و از یکی شان بخواهید یکی از شعرهایی را که در مهدکودک آموزش دیده است برای تان بخواند٬در بیشتر مواقع می توانید مطمئن باشید بقیه ی خردسالان هم با او همراهی خواهند کرد. این یعنی تقریبا همه ی شعرهایی که در مهدکودک های ایران آموزش داده می شود شبیه به هم هستند. شعرهایی که بعضا به لحاظ قدمت٬ مربوط به دوران کودکی پدر و مادرهای این بچه ها هستند(شعرهایی در حد یه توپ دارم قل قلیه٬ که مشخص نیست نوشتن مشق یا همان مقش! چه ربطی به گرفتن عیدی دارد؟. متاسفانه بعضی از این شعرها علاوه بر این که از نظر محتوایی خالی از نکات آموزشی هستند٬ به لحاظ ساختاری و رعایت ریتم و ضربآهنگ هم حرفی برای گفتن ندارند. همیشه فکر می کردم چرا همه ی بچه ها در هر کجای ایران که باشند٬ باید همین شعرهای قدیمی و تکراری و ضعیف را آموزش بینند. یعنی ما واقعا در زمینه ی شعرهای آموزشی این همه دست خالی هستیم؟! 

چندی پیش از طریق یکی از بستگان٬ با کتاب خرمن شعر خردسالان آشنا شدم. کتابی که حاوی بیش از ۶۰۰ شعر زیبای کودکانه٬ با ۲۸ موضوع متنوع و جذاب(حتی در زمینه ی اینترنت و کامپیوتر) برای بچه هاست. این کتاب توسط آقای اسدالله شعبانی گردآوری و تقدیم به حوزه ی کتاب کودک شده است. دلم می خواست آن قدر توان داشتم که بتوانم این کتابِ سراسر شادی و نشاط و سادگی کودکانه را برای همه ی مهدهای ایران زمین ارسال کنم.

به همه ی پدر و مادرهای ایرانی و همه ی مربیان و مدیرهای دلسوز و متفکر مهدکودک های میهنم پیشنهاد می کنم تهیه ی بزرگ ترین منبع شعر کودک در ایران را یکی از اولویت های مهم خود قرار دهند.

خرمن شعر خردسالان توسط نشر توکا با قیمت ۶۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

 

 

« فیل اومد آب بخوره »یکی دیگر از کتاب­های زیبا و معروف مرحوم منوچهر احترامی است. ترانه داستان بچه­ فیلی است که «با خرطومش،/ مشغول آب پاشی بود/ تا اومد بازی کنه / افتاد و دندونش شکست» مادر برای بچه فیل دلاک می­آورد اما او نمی­تواند کاری کند و بچه فیل با مادرش به دندانپزشک می­رود. ابتدا بچه فیل مایل به رفتن نیست اما «دکتر اومد / دکتر خوب و مهربان / خوش­اخلاق و شیرین­زبان / روپوش به تن، خنده به لب / قدم می­زد توی مطب.» دکتر با اخلاق خوب بچه فیل را به روی صندلی دندانپزشکی می­نشاند و دندانش را براق و تیز می­کند. کتاب با توصیه به مسواک پایان می­یابد.

«یادت باشه بعد از غذا

روزی سه بار

صبحانه و شام و ناهار

دندونات رو پاک بکنی

بشوری و مسواک بکنی.»

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)