دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 1 ماه و 29 روز سن داره

رویای کودکی

بهترین هدیه به کودکان در اوقات فراغت

1390/9/13 8:11
نویسنده : مامان وانیا
237 بازدید
اشتراک گذاری

احساسات، عواطف مادرانه و فرصت بيشتر براي با هم بودن فرزندان با مادر، اگرچه روابط دوستانه بين آنها را پررنگ‌تر مي‌كند اما اين به معني فقدان نقش پدران در تربيت و الگوسازي رفتارها در فرزندان نيست به همين دليل توجه به كيفيت ايفاي نقش پدرانه نبايد فراموش شود.
در علم روانشناختي براي پدر خوب بودن راهكارها و روش‌هاي بي‌شماري تعريف شده تا فرزندان خانواده علاوه بر رشد رواني بهينه از ذهنيت خوبي نسبت به واژه پدر برخوردار بوده و از آن مانند مادر خود در بين دوستان و هم‌سن و سالان ياد كنند.
كودكان به دلايل مختلف همواره درصدد انجام كاري هستند تا به هر نحوي توجه والدين خود را جلب كنند بنابراين چنانچه خطايي كردند، كنترل خشم، مهم‌ترين الگوي رفتاري است كه بايد آن را تمرين كرد و آموخت.
فرياد زدن از سوي پدر نه تنها كودك را آرام نمي‌كند بلكه خشم او را مضاعف كرده و احساس بيگانگي با پدر را تشديد مي‌كند. اين مسئله مانند تنبيه فيزيكي است و بر روان كودك آثار مخربي برجاي خواهد گذاشت.
مطالعات مختلف حول محور عوارض فرياد زدن بر سر كودكان چهار و پنج ساله نشان داده است، اين كودكان رفتارهاي پرخاشگرايانه فيزيكي و كلامي بيشتري داشته و در ميان دوستان و هم‌سن و سالان خود از يكدلي و مشاركت گروهي كمتري برخوردار مي‌شوند.
در اين ميان كنترل آرامش از سوي پدر بهترين رفتار محسوب شده و به‌كارگيري ترفندهايي براي آرام كردن كودك به روان او آسيب كمتري وارد مي‌كند.
به عنوان مثال هنگامي كه كودك لجبازي كرده و اسباب‌بازي‌هايش را جمع نمي‌كند با او راجع به اين موضوع صحبت كنيد و از او بخواهيد احساسات پدرش را در اين مواقع حدس بزند. اين مسئله به مرور فرزند را متوجه رفتار اشتباه خود كرده و او را اصلاح مي‌كند.
اجازه دهيد كودك‌تان از احساسات شما مطلع شود و سپس با بيان ساده و محبت‌آميز از او بخواهيد وسايلش را در محل خود قرار دهد. بدون آنكه او را تهديد كنيد، وظايفش را به او هشدار داده و برايش يادآوري كنيد.
به عنوان مثال جمله «هنگامي كه اسباب‌بازي‌هايت را جمع كردي اجازه بازي با دوستانت را در حياط داري» به ترغيب او براي انجام وظايفش كمك مي‌كند.
به ياد داشته باشيد، عصبانيت در رفتارهاي والدين طبيعي است اما آنچه از اهميت بيشتري برخوردار است شناساندن اين احساس به فرزند و برخورد مناسب براي رويارويي با فرزند در اين هنگام است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)