دانیالدانیال، تا این لحظه: 14 سال و 1 ماه و 26 روز سن داره

رویای کودکی

دانیال و سفر اصفهان

1391/10/20 17:35
نویسنده : مامان وانیا
2,221 بازدید
اشتراک گذاری

دانیال و مامان و بابایی روز 4شنبه 13 دی ماه 91 به سمت اصفهان با اتوبوس حرکت کردن صبح 5شنبه ساعت 7رسیدن اصفهان. بعد از رفتن به خونه دوستشون و استراحت عصر  رفتن سی و سه پل و پل خواجو حالا توی چند تا عکس عجایب این پل را که به نام عروس پلهای جهان(پل خواجو)معروف هست را نشونتون میدم  روز جمعه هم به درشکه سواری در میدان نقش جهان و دیدن چهل ستون و چاه حاج میرزا گذشت روز شنبه هم به تخت پولاد مزار پدربزرگ دانیال سپری شد و شب به سمت تهران حرکت کردیم بسیار سفر خوبی بود و خیلی زیاد خوش گذشت

(دانیال و شیر سنگی در یک سمت پل خواجو) که نماد یکی از پهلوانان اصفهان بوده در دهان شیر رخ پهلوان دیده میشود. پشت شیر سکویی مشاهده میشود که در این قسمت زمانی که از اشراف و وزرا فوت می کردند و شستشو داده میشدند روی این سکو قرارداده میشدند.

این هم شیر دیگریست در سمت دیگر این پل و سنگتراش این مجسمه نماد پهلوانی را در روی پاها و بدنه شیر حکاکی کرده که مشاهده میشود.

یکی دیگر از عجایب این پل و معماری زیبای شیخ بهایی این شمع زیباست که زمانی که در زاویه ای خاص قرار میگیرید نقش شمعی را مشاهده میکنید در بین همه ستونها قرار دارد.

و دیگر اینکه از وسط عمارت به سمت راست سه طاق نورانی را زمانی که بدون پلک زدن مشاهده میکنید سه بعدی میبینید که نماد گنبد امام رضا تداعی می شود.

(این عکس بخشی از عمارت وسط این پل زیباست) شاه عباس به علت علاقه زیادی که به هنر داشته بالای این پل را نقش  فرش های ایرانی را دستور داده که کاشی کاری نمایند که همه تک هستند و از هر نقش یکی قرار دارد و پایین این ها نقش گبه و گلیم هایی که در ایران بافته میشده قرار دارد.

 باید گفت که این پل تشبیه عقابیست که در حال بال زدن هست که در حال حاضر سر این عقاب از بالای عمارت وسط پل برداشته شده است .

تمام سنگ های تراشیده شده و استفاده شده در این پل و جاهای دیگر دارای امضا هست که به تعداد انها به افراد سنگتراش مزد داده میشده و اگر سنگی اشکالی میداشته به همان سنگتراش مراجعه میکردند......

شاه عباس بعلت تعصبی که به زنانش داشته دستور داده بوده که تونل زیر زمینی از عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان تا پل خواجو بسازند که زنانش را برای تفریح از این راه به سی و سه پل و پل خواجو بیاورد. زنان از سی وسه پل که سربازان سد بند ها را بسته و روی بستر اب شمع روشن می کردند و زنان قایق سواری می کردند و وقتی به پل خواجو میرسیدند نیم بند های سد را باز می کردند که از روی پله ها مثل آبشار تداعی شود و زنان از این مناظر لذت ببرند.

در میان طاقهای این پل اگر بصورت ضرب دری بایسید در گوشه ای و سمت دیگر شخص دیگری سخن بگوید انعکاس صدای فرد را خواهید شنید . از این روش هم برای این استفاده میشده که از سمتی از پل که شاع عباس در حال ورود بوده سربازی وسط این طاق می ایستاده و میگفته شاه وارد میشوند و سمت دیگر بعلت انعکاس می شنیدند و همه در حال احترام می ایستادند.

بالای پل راهرویی با سقف های کوتاه در دو طرف پل قرار دارد که زمانی که شاه عباس مهمان داشته یا برای خوشگذرانی در تابستان به عمارت وسط این پل میرفته خدمه و افرادی که برای دیدن شاه می اید از این درگاه ها میبایست عبور می کرده و زیر هر سقف می بایست سر خم می کرده که نماد تعظیم به مقام شاه بوده.

 

دست مریزاد به هنر و عمل ایرانی بلاخص شیخ بهایی

 

درود بر ایران و ایرانی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

saba
10 بهمن 91 8:35
كودكان چگونه زندگي خواهند كرد؟؟ اگر كودكي با انتقاد زندگي كند ، مي آموزد كه محكوم است . اگر كودكي با عناد و دشمني زندگي كند ، مي آموزد كه كينه جو باشد اگر كودكي با ترس زندگي كند ، مي آموزد كه بهراسد. اگر كودكي با ترحم زندگي كند ، مي آموزد كه احساس بد بختي كند . اگر كودكي با تمسخر زندگي كند ، مي آموزد كه متزلزل باشد . اگر كودكي با حسادت زندگي كند ، مي آموزد كه حسود باشد اگر كودكي با شرمندگي زندگي كند ، مي آموزد كه احساس گناه كند اگر كودكي با تشويق زندگي كند ، مي آموزد كه اعتماد به نفس داشته باشد . اگر كودكي با مقبوليت زندگي كند ، مي آموزد كه عشق بورزد اگر كودكي با تاييد زندگي كند ، مي آموزد كه خودش را دوست داشته باشد . اگر كودكي با شناخت زندگي كند ، مي آموزد كه در زندگي هدف داشته باشد اگر كودكي با تعاون زندگي كند ، مي آموزد كه سخاوتمند باشد . اگر كودكي با سخاوت و انصاف زندگي كند ، مي آموزد كه راستگو و درستكار باشد . اگر كودكي با ايمني زندگي كند ، مي آموزد كه به خود واطرافيانش اعتماد داشته باشد . اگر كودكي با دوستي و مهرباني زندگي كند ، مي آموزد كه زندگي زيباست . اگر كودكي با بردباري زندگي كند ، مي آموزد كه صبور باشد . اگر كودكي با تشويق زندگي كند ، مي آموزد كه قدرداني كند . كودكان آنگونه زندگي مي كنند كه آموخته اند و اگر شما با آرامش زندگي كنيد ، كودك شما مي آموزد كه بدون اضطراب زندگي كند . به راستي كودك شما با كدامين زندگي مي كند ؟
saba
10 بهمن 91 8:36
salam golam aziz dealam kam monda biyam va babinmet boset konam navzeshet konam azizam ....... ama saba
مامان شیدا
11 بهمن 91 10:05
سلام همیشه به گردش.چه پسر نازی دارید خدا برایتان نگه دارد .وبلاگ قشنگی دارید اموفق باشید.با تبادل لینگ موافق هستید؟